North / South

30 september 2019 - Picton, Nieuw-Zeeland

Hierbij weer even een update. Er zijn inmiddels alweer een aantal dagen voorbij waarbij we wederom genoten hebben van de gastvrijheid in dit mooie land. De afgelopen dagen hebben we zoals gezegd gelogeerd bij Gerrit en Jenny in Greytown.  Ze runnen daar hun eigen organische melkveebedrijf. Ook een neef van hen uit Nederland was daar voor een periode van 3 maanden om te werken op hun bedrijf en om te reizen.  Vanuit Greytown hebben we een paar mooie trips gemaakt in de omgeving. De oostkust is redelijk in de buurt en echt geweldig om te zien. Wat een natuurgeweld die de oceaan geeft in combinatie met de soms stormachtige wind.  Als je er tegenin hangt lijkt het wel of je aan het skydiven bent (volgens Marleen, en die heeft ervaring met skydiven, dusss….).  Tijdens ons verblijf daar hebben we meerdere mensen ontmoet die waren uitgenodigd door Jenny en Gerrit.  We hebben afgelopen vrijdag een lunch gehad met elkaar. Buiten het feit dat het erg gezellig was hebben we ook weer zinvolle en informatieve gesprekken gehad. Ieder had weer zijn of haar eigen verhaal en ervaring. Verder heb ik (Martin) afgelopen zaterdag een afspraak gehad met een emigratie agent. Ook dit betrof een Nederlandse vrouw die samen met haar man 10 jaar geleden naar Nieuw-Zeeland is vertrokken. Ze is in Nieuw-Zeeland voor haarzelf begonnen met een Immigration Office. We hebben ruim anderhalf uur met elkaar gesproken in een gezellig cafeetje. Zo doen ze dat hier als je een afspraak maakt.  Onder het genot van een heerlijke cappuccino (want dat kunnen ze hier wel,  koffie maken in allerlei soorten en smaken) heb ik een zinvol en verhelderend gesprek gehad. Dit betrof informatie over de huidige stand van zaken m.b.t. emigreren. Duidelijk is in ieder geval geworden dat het momenteel erg lastig is om Nieuw-Zeeland binnen te komen met de vereiste Visa. Dit was geen verassing voor ons maar het is wel goed om het te horen van iemand die goed in deze materie zit. Met veel informatie en mooie verhalen van hun zijde hebben we weer afscheid van elkaar genomen.

Afgelopen zondag zijn we mee naar de kerk geweest waar Gerrit en Jenny lid van zijn. Dit betrof de Reformed Church in Masterton. Goed om ook een kerkdienst te ervaren. Ook dat is een belangrijk onderdeel van ons avontuur. Waar vind je een kerk die bij je past en waar je je thuis voelt.  Na de kerkdienst hebben we ook weer meerdere mensen uit de kerk gesproken. Tjonge jonge wat een boel Nederlanders ook daar weer. Het voelde heel gastvrij en goed om daar te zijn. Daar wordt je toch wel blij van…..

Vanmorgen, maandag 30 september, hebben we het Noorder Eiland verlaten. We hebben de overtocht gemaakt met de Ferry van Wellington naar Picton op het Zuider Eiland. Een ware belevenis, deze boottocht van bijna 3,5 uur. De auto mee en we vertrokken uit een zwaar bewolkt en regenachtig Wellington. De Ferry vaart via de Cook Strait. Deze staat er bekend om dat het één van de “gevaarlijkste” wateren ter wereld is/kan zijn. Het kan er enorm tekeer gaan als het stormt en het is een nauwe doorgang van 2 oceanen die bij elkaar komen.  But not today…..Het water was redelijk kalm en maakte ons niet zeeziek. Hoe dichter we het Zuider Eiland naderden hoe mooier het weer werd. De lucht klaarde op en de zon scheen volop op de bergen en heuvels. Een fantastisch gezicht vanaf de ferry die door een prachtige sound (fjord) naar de haven voer. En als kers op de taart spotten we ineens een hele groep dolfijnen die probeerde mee te zwemmen met de ferry, fantastisch.

-Martin

1. Anita Huisjes:
    1 oktober 2019
    Mooi hoor. Wat indrukwekkend!
  2. Leonie Hars:
    1 oktober 2019
    Wauw, wat gaaf die foto's!
    En mooi om zo mee te lezen.
  3. Dennis:
    2 oktober 2019
    Mooie plaatjes....vooral van de kusten. Plezier en succes!
  4. Renate:
    2 oktober 2019
    Marleen en Martin, leuk om jullie verhalen te lezen. We hebben de link toegestuurd gekregen van Marjell. Een hele fijne en goede tijd in Nieuw-Zeeland.
  5. Marina:
    2 oktober 2019
    Wat een mooie foto's!! Fijne tijd nog samen!